torsdag 30. oktober 2008

4. Mobbing i skolen...

hei jeg er en jente på 12 år som sliter med veldig mye.på skolen stiler jeg meg opp i et hjørne for da har jeg kontrol over det som skjer rundt meg for jeg blir veldig mye mobbet. de kaller meg de verste ting de slår meg kastet snø bal på meg noen ganger får jeg veldig vond. har ingen venne, hadde noen men helt siden 3 klasse går nå i 6.har de drevet å baksnakket meg og jeg fikk kun være lammi de hvis di ikke hadde noen andre å være m.jeg bare gotar at de mobber meg og plager for jeg er kansje ikke verd noen ting. noen gang på skolen sitter jeg å gråter i timene for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.jeg tør ikke prate i timene eller framføre noe for klasse jeg bare sitter der.å når vi har framføringe skulker jeg… …noen gange detter jeg ned på gulvet å begynner å gråte ,hvet ikke hvorfør.jeg driver med selvskading (kutting) å sliter litt med å gota meg selv for jeg er en FEIT jente.har noen selvmords tanker som kan bli utført. jeg har vert i kontakt med bup men de ga opp for jeg ikke sa noen ting,men det er for jeg er redd for å prate med fremede folk. hva ska jeg gjøre? jeg tror kansje at det blir best for de fleste hvis jeg ikke er hær mer .
(Utdrag fra leserinnlegg fra nettsiden www.ung.no)

Mobbing er et aktuelt tema som vi aldri helt får vekk fra skolen, men som blir prøvd og bekjempet bort på det sterkeste. Dette vil nok alltid være aktuelt, og jeg som lærer synes det er viktig å kjenne til hvordan barna utfører mobbing og hvilke tiltak som kan tres i kraft dersom en kommer ut for dette. Derfor har jeg valgt å sette meg dypere inn dette emnet.

Som Holmberg og Ekeberg(2004:99) skriver blir mobbing definert slik:
Det er mobbing/plaging når ett eller flere individer, gjentatte ganger og over tid, blir utsatt for negative handlinger fra ett eller flere individer.
En negativ handling kan være å ville gjøre en annen vondt, fysisk eller psykisk.
Det kan være vanskelig som lærer å få med seg alt som skjer i løpet av en skoledag, som for eksempel dersom elever blir mobbet. Grunnen til dette kan være mobbing som skjer på området hvor det ikke er en voksen til stede. Elevene er flinke til å skjule dette.


Det finnes to former for mobbing, det er aktiv og passiv mobbing.
Aktiv mobbing er fysiske angrep som spark, slag, kast, ødeleggelse av klær m.m. Det er ofte en gruppe som av en eller annen grunn angriper en eller flere som er fysisk svakere. Denne formen for mobbing oppdages lettest. Verbale og ikke verbale angrep som trusler, hån, slengbemerkninger, hånlatter, ”kalling” m.m. er også en form for aktiv mobbing. Denne formen for mobbing kan virke uskyldig for en lærer, men kan også være like ille som fysiske angrep for den som blir mobbet og i noen tilfeller verre.
Passiv mobbing er isolering, som å overse noen eller stenge noen ute fra kameratflokken. Denne formen for mobbing er det viktig for en lærer å være oppmerksom på, for den er ikke lett å oppdage. En måte å oppdage denne formen for mobbing på, er ved å observere hvem som velges som samarbeidspartnere i gruppe- og prosjektarbeid. I læringssituasjonen hender det at den som er den ”snille og stille” blir satt utenfor fellesskapet. (Holmberg og Ekeberg 2004:99)

Kjennetegn ved barn som blir utsatt for mobbing:
- blir hakket på, skubbet, dyttet slått og sparket
- har blåmerker, kutt, skrammer eller istykkerrevne klær
- er alene, utestengt fra venneflokken
- er blant de siste som blir tatt ut når det velges lag til ballspill og lignende
- virker frustrert og ulykkelige
- er innblandet i krangling eller slåsskamper
- skolearbeidet blir gradvis dårligere

Kjennetegn ved barn som mobber andre:
- er hissige, blir fort sinte og har vanskelig for å innordnes seg regler
- er trassige, aggressive og i opposisjon mot voksne
- blir oppfattet som tøffe og viser lite medfølelse
- kan være godt eller middels likt i gruppen
- begynner i relativt tidlig alder med antisosial atferd
- vurderer seg selv positivt
(Holmberg og Ekeberg 2004:100)

Fra leserinnlegget ovenfor beskriver en jente på 12 år hvordan hverdagen hennes er. Hun har det forferdelig tungt og tyr til selvskading. Ut i fra dette innlegget virker det ikke som om verken lærer eller foreldre vet hva som foregår eller griper inn. Det er utrolig trist å lese en slik historie og høre hva denne jenta må gjennomgå. Ut i fra det jeg leser i dette innlegget har det gått alt for langt.
Etter dette leserinnlegget fikk jenta et svar om at hun kunne levere et brev til BUP og forklare hvordan hun har det, siden hun hadde problemer med å snakke om det. Jeg håper denne jenta har klart å ta skrittet videre, og i dag får hjelp med problemene sine.


Hvorfor oppstår mobbing?
Grunnen til at mobbing forekommer kan være så mangt. Mobbeofferet kan for eksempel være et barn som skiller seg ut fra de andre. Dette kan være ved utseende, hobby, interesser, måte og være på og lignende som ikke er vanlig for deres alder eller kjønn.
Dersom man skiller seg ut, og i tillegg har vanskelig for å hevde seg eller vanskeligheter med å «forsvare seg» verbalt, kan man lett bli et offer for mobberen. Det som kanskje er de mest brukte motivene for mobbing er klær og utseende.
Som lærere i den norske skolen bør vi være obs på mobbing. Alle i skolen har rett til å trives og ikke minst føle seg trygg i omgivelsene han eller hun er i.



”Ingen kan få deg til å føle deg underlegen uten din tillatelse.”
-Eleanor Roosevelt-



Hva kan skolen gjøre?

For ett år siden ble det laget et manifest mot mobbing i et samarbeid med statsminister Kjell Magne Bondevik, Barneombudet, Kommunenes Sentralforbund, Utdanningsforbundet og foreldreutvalget. Manifestet skal vare i to år. Her forplikter partene seg til å arbeide for nulltolleranse mot mobbing, ved å engasjere og motivere skoler, barnehager, hjem og fritidsmiljø.
Etter ett år har dette gitt gode resultater med nedgang i mobbing og mobbere. Noen skoler har tatt i bruk Olweus-programmet, andre skoler har tatt i bruk programmet ”ZERO”. (Tatt fra nettstedet til regjeringen http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/Regjeringen-Bondevik-II/ufd/233191/233945/tiltak_mot_mobbing_gir_resultater.html?id=249694 )


Olweus-programmet har følgende fire delmål:
· Å øke bevisstheten og kunnskapen om mobbeproblemer samt å fjerne en del myter om mobbing og årsaker til mobbing. Å bruke mobbespørreskjemaet i en anonym kartlegging er et viktig steg for å få mer konkret informasjon om forekomst og art av problem på den enkelte skole.
· Å få lærere og foreldre til aktivt å engasjere seg. Dette innebærer blant annet at de voksne må ta ansvar for, i det minste til en viss grad, å kontrollere hva som foregår blant elevene på skolen. En (men bare én) side av dette er å organisere god inspeksjon i friminuttene. Videre oppfordres lærerne til å gripe inn i mistenkelige situasjoner, og å formidle et klart budskap til elevene: Vi aksepterer ikke mobbing i vår klasse/ skole. Lærerne oppfordres også sterkt til å sette i gang med alvorlige samtaler med mobbeoffer og mobbere, og med deres foreldre, hvis man har identifisert eller har mistanke om et mobbeproblem i klassen (som diskutert tidligere). Igjen bør det grunnleggende budskapet være: Vi tillater ikke mobbing i vår klasse/ skole, og vi vil sørge for at det blir slutt på det. Selvfølgelig må slike tiltak følges opp og nøye overvåkes av de voksne. Ellers kan mobbeofferets situasjon lett komme til gå fra "vondt til verre".
· Å utvikle klare regler mot mobbing. Følgende regler har vist seg å være et godt utgangspunkt: "Vi skal ikke mobbe andre." "Vi skal forsøke å hjelpe elever som blir mobbet." "Vi skal også være sammen med elever som lett blir alene." Et slikt sett av regler kan også tjene som grunnlag for diskusjoner i klassen om hva som menes med mobbing, og hvilke negative følger (sanksjoner) som man skal gripe til når elever bryter reglene. Klasserådet (regelmessige klassemøter) er et bra forum for slike diskusjoner, og man kan der følge opp hvordan elevene forholder seg til de fastsatte reglene og om de planlagte tiltakene fungerer som de skal. Det er viktig at læreren konsekvent anvender en eller annen form for negative følger ved brudd på reglene, men også at han eller hun gir rikelig med ros når reglene blir fulgt.
· Å gi støtte til og effektiv beskyttelse av mobbeofferet. Hvis det ovennevnte regelverket etterleves, vil det vanligvis være et godt vern for elever som lett blir mobbet. I tillegg kan læreren gi hjelp ved å prøve å få "nøytrale" eller veltilpassede elever til å forbedre situasjonen for mobbeofrene på ulike måter. Læreren kan videre bruke sin fantasi for å hjelpe mobbede elever til å hevde seg i klassen på en positiv måte og til å gjøre seg nyttige og verdifulle i kameratenes øyne. Foreldre til mobbede barn oppfordres til å motivere dem til å ta kontakt med nye kamerater, og å vise dem i detalj hvordan de kan bli kjent med andre, og hvordan de kan opprettholde vennskapelige forhold. (Barne- og likestillingsdepartementet: http://www.regjeringen.no/nn/dep/bld/Ryddemappe/BUA-Avdeling/Mobbing-blant-barn-og-unge/7.html?id=275354 )


Skåredalen skole følger Olweus programmet. I de klassene jeg har vært i har jeg sett at det er totalt nulltolleranse for mobbing. Dersom det har oppstått episoder, har læreren tatt tak i det med en gang.


Gjennom utdanningsdirektoratet ble det gjort en elevundersøkelse for elever på 7. trinn om hva de syntes om læring og trivsel i skolen. I denne elevundersøkelsen var det 3074 skoler som deltok. Førland skole i Tysvær kom på 27. plass blant de verste skolene hvor det foregår mest mobbing.
Etter denne undersøkelsen har Førland skole startet et prosjekt som heter ”Barna som ingen kunne målbinda” som utdanningsdirektoratet har gitt 410.000kr til. Målet med prosjektet er å øke lesegleden og skriftspråklig forståelse. Her blir foreldrene dratt med tett i prosjektet med ett tett samarbeid underveis.
Pengene de har fått fra direktoratet skal ikke brukes til å kjøpe ting, men kompetanse. Dette har de i Tysvær kommune truen på at kommer til å bli vellykket. (Artikkel tatt fra Haugesunds avis lest 10.11.08 http://www.h-avis.no/article/20081107/NYHETER/753119606 )

Hva kan jeg som lærer gjøre?
Barn og unge som blir mobbet har ofte lav selvtillit. Både som lærer og foreldre vil det da være viktig å jobbe med å få selvtilliten tilbake til barnet. Dette kan ta tid samtidig som det vil være krevende. Videre vil det være viktig å snakke med hele elevgruppen om hvor skadelig mobbing er, og lage regler sammen med elevene mot mobbing som alle skal følge. Når elevene er med og deltar selv i denne prosessen er det større kjangs for at de ser alvoret med dette. Dersom læreren har laget ferdig et ark med regler og leser dem opp for elevene, tror jeg ikke elevene ser alvoret. Jeg ser også viktigheten med å holde foreldrene orientert slik at mobbing ikke vil være tillatt hjemme heller.

Kilder:
Sitat skrevet av Eleanor Roosevelt, tatt fra nettsted:
http://www.mobbeweb.no/skolemobbing
(lest 10.11.08)


Artikkel fra Haugesunds Avis om mobbeundersøkelse i Tysvær kommune:
http://www.h-avis.no/article/20081107/NYHETER/753119606
(lest 10.11.08)


Utdrag fra leserinnlegg til jente på 12år:
http://www.ung.no/oss/mobbing/10280.html
(lest 04.11.08)

Manifest mot mobbing:
http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/Regjeringen-Bondevik-II/ufd/233191/233945/tiltak_mot_mobbing_gir_resultater.html?id=249694
(lest 17.11.08)


Ekeberg,T.R., Holmberg,J.B. (2004) Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle
Oslo, Universitetsforlaget

4 kommentarer:

MALIN E. KRAKK sa...

Hei Elisabeth!

Du har skrevet et grundig innlegg om det aktuelle temaet mobbing, både hjemme og i skolen. Fint at du begynner innlegget med et gripende sitat av et mobbeoffer; det gjør at innlegget får en spennende start.

Det er bra at du definerer mange ord, som for eksempel passiv og aktiv mobbing. Definisjoner passer inn i et informativt innlegg. Også kjennetegn, både på et mobbeoffer og på mobberen, er godt å ha med seg, slik at en kan vite hva en kan se etter. Forebygging og redusering er viktige ord som må understrekes!

Olweus-prosjektet et spennende tiltak som mange skoler nettopp har satt i gang for å forebygge og forhindre at mobbing skal spre seg. MOT er også et slikt tiltak, men som i motsetning til Olweus blir brukt i ungdomsskoler og i videregående skoler. Jeg opplevde også at lærerne på Skåredalen jobbet mot nulltoleranse av mobbing - situasjoner ble tatt opp da de var "ferske". Flott at du tar med hva Olweusprogrammet står for, og egentlig går ut på...

Et flott, informativt innlegg, som absolutt er relevant, i alle sammenhenger! Malin

Elisabeth sa...

Takk for kommentar!:)

Ane Kesia sa...

Hei Elisabeth:)
Et flott innlegg om et veldig viktig tema. Du starter innlegget med et sitat, og skaper dermed engasjement hos meg som leser, bra!!

Du skriver godt, og oppbyggingen av oppgaven er god. God definisjon på hva mobbing er og andre vikitge begreper gjør at innlegget blir informativt og relevant.
At vi som foreldre, lærerer ..medmennesker generelt har en viktig oppgave i møte med både mobbere og de som blir mobbet er helt klart g kunnskap om hva vi bør se etter finner jeg i avsnittet om kjennetegn. :)

I praksis fikk vi litt kjennskap til Olweus, og dette programmet virker til å være til god hjelp både som tiltak mot,og forebygging av mobbing i skolen.

Lav selvtillit kan være roten til mye vondt, så her har vi kanskje den viktigste oppgaven som lærer i møte med barna:)

Et flott og informativt innlegg,
mye jeg kan ta med meg videre her...
Ane Kesia:)

Elisabeth sa...

Det var kjekt å høre at dere fikk litt ut av mitt innlegg!:)
Takk for fin kommentar fra dere begge to:)