fredag 24. oktober 2008

2. Omsorgsvikt..

Jeg har valgt å skrive dette innlegget om omsorgssvikt, som er et svært omfattende og alvorlig tema. En kan aldri være hundre prosent forberedt dersom en kommer ut for et barn som opplever omsorgssvikt i hjemmet. Men jeg mener at det er viktig å ha en innsikt i hva enkelte barn faktisk opplever, hvordan de har det, og hva som kan være bra og hva som ikke er fullt så bra å gjøre i en slik situasjon. Samtidig er det greit å vite hvordan en kjennetegner at et barn er utsatt for omsorgssvikt. Det vil ikke alltid være like enkelt å se.

Som lærer har vi mange obligatoriske oppgaver som ligger utenfor planleggingen og undervisningen. Det er viktig å se etter at alle elevene trives i skolen, at de har det både fysisk og psykisk bra. Jeg tror at en som lærer enkelte ganger kan være ganske ”full i toppen” av alt som foregår rundt omkring, i tillegg til livet utenom jobb. Derfor synes jeg det er viktig å ha kunnskaper om det som kan foregå med enkelte elever utenfor skolen, hva en skal se etter, og eventuelle tiltaker som må til for å gjøre situasjonen til det bedre.

Evenshaug og Hallen (2007:204) skriver at omsorgssvikt innebærer at foreldre eller omsorgspersoner påfører barnet fysiske eller psykiske skader, eller forsømmer barnet så alvorlig at den fysiske/og eller psykiske helse og utvikling er i fare.
Omsorgssvikt kan være fysiske overgrep som innebærer skade ved aktiv handling eller ved unnlatelse. Mange av blåmerkene skiller seg lite ut fra dem barna kan pådra seg i lek og lignende. Mindre synlig er den smerte, angst, hjelpeløshet og fortvilelse som skjuler seg bak blåmerkene.
Vanskjøtsel innebærer at foreldrene ikke greier å engasjere seg positivt følelsesmessig i barna sine. Den kan være mer eller mindre åpenbar og hårdnakket, men fører gjerne med seg at barna blir følelsesmessig underernært.
Videre sier Hallen og Evenshaug at bak de fysiske overgrepene ligger det nesten alltid psykiske overgrep. Barn som tidlig og stadig blir utsatt for nedvurdering, latterliggjøring og avvisning, møter en ofte igjen med påførte fysiske skader. Psykiske overgrep kan også være vold mellom foreldrene og skilte foreldre som ikke makter å samarbeide om samvær med barnet.
Seksuelle overgrep er også en type omsorgssvikt som forekommer oftere enn hva de fleste hadde forestilt seg. De fleste tilfeller utgjør incest overfor jenter. De fleste tilfellene her foregår i det skjulte over lengre tid og er vanskelig å oppdage.
(Evenshaug og Hallen 2007:204)

Jeg syns at Wikipedia også hadde en god definisjon på hva omsorgssvikt er. Her blir omgrepet omsorgssvikt delt inn i tre kategorier; fysisk mishandling og -omsorgssvikt, og mellom emosjonell mishandling og -omsorgssvikt.
Fysisk mishandling finner sted når et barn utsettes for skade ved at det blir slått, sparket, kastet, brent, stukket eller kvalt.
Barn utsettes for fysisk omsorgssvikt når det utsettes for fare på grunn av dårlig ernæring, mangelfull hygiene og påkledning eller utsettes for fare på grunn av manglende tilsyn.
Emosjonell mishandling innebærer at barnet utsettes for verbale angrep eller trusler, eller utsettes for brutale, ikke fysiske straffemetoder som å bli sperret inne i mørket, bli bundet og lignende.
Emosjonell omsorgssvikt finner sted når barnet ikke blir møtt med adekvat interesse, varme og emosjonell støtte, eller er vitne til vold i hjemmet. (wikipedia.org)

I barnevernsloven § 1-1 står det at formålet med loven er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, og å bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår.
(
http://lovdata.no/all/tl-19920717-100-001.html)




"Jeg er så glad i far…
… men en gang jeg var slem
da måtte han ta riset frem
ja, uff, så leitt det var
… jeg er så glad i far.."
(Tatt fra nettstedet helsenytt)


Årsaker til at barn blir utsatt for omsorgssvikt kan være mange, men er ikke enkle å forstå. Som Evenshaug og Hallen skriver kan en årsak være at foreldrenes pedagogiske arv fra egen oppvekst ofte er
preget av omsorgssvikt og mishandling eller
tidlig tap av foreldre. Foreldrene selv kjennetegnes særlig ved umodenhet. Andre årsaker kan være problemer med alkohol, økonomi, bolig, arbeidsløshet og samlivet mellom foreldrene.

Det er utrolig trist å høre at mange barn sliter med omsorgssvikt fra sine egne foreldre. Jeg kan ikke forstå hvordan en person kan skade sitt barn verken psykisk eller fysisk.

Dagsrevyen i NRK viste i 2006 en reportasje der det ble presentert en amerikansk forskning på barn med omsorgssvikt. Her ble det sagt at hos barn som var blitt utsatt for omsorgssvikt ville hjernen utvikle seg annerledes enn hos ”vanlige” barn. De studerte hjernen på en treåring med omsorgssvikt og hjernen på en treåring uten omsorgssvikt, her var det store forskjeller. I et intervju med to jenter som er medlem i landsforeningen for barnevernsbarn, og har slitt seg gjennom årene med omsorgssvikt, ble det sagt at hjelpen kommer alt for sent. Mange de har vært i kontakt med, med samme problemer sier også det samme.

Hva kan en som lærer gjøre?
Jeg fant en forelsning på nettet som Torill Hansen la ut om omsorgssvikt og tiltak en lærer kan gjøre. Jeg syntes det var mange gode momenter her, og tok det derfor med.
- Være profesjonell og dokumentere det en ser (logg)
- spille på lag med rektor eller eventuelt ta prosessen videre selv hvis en ikke får støtte
- Sende bekymringsmelding til barnevernet (gjentatte ganger hvis det er nødvendig) – vi har meldeplikt!
- Ikke felle dom i saken
- Ta barnet på alvor – tro på det
- Vise nærhet
Omsorgssvikt kan være svært vanskelig å legge merke til dersom det ikke er noen tydelige merker eller tegn til det, og det vil da igjen være vanskelig å være ”tidlig ute”.
Jeg tror at som lærer er det viktig å få tillit til elevene, ha jevne samtaler med hver enkelt, og få elevene til å føle seg trygge på deg dersom det skulle være noe galt.
Som lærer, spesielt på barnetrinnet, er du den voksen personen eleven ser mest i løpet av en dag. Det vil da være ekstra viktig at elevene føler seg trygge med deg og vet at de kan komme og snakke med deg dersom det skulle være noe som helst.
Samtidig må vi som lærere ha øyner i nakken og følge godt med dersom det er noe som ser ut til å ikke være som det skal.

Jeg tror det vil bli omfattende og svært krevende å komme ut som ny lærer. Men samtidig utrolig spennende og lærerikt. Jeg gleder meg, og jeg håper jeg får gjort mitt for at de elevene jeg skal undervise får et utbytte av det jeg gjør.



Kilder:

- Evenshaug, O. Hallen, D.(2007) Barne- og ungdomspsykologi
4. utgave, 6. opplag. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag AS

- Utdrag fra nettstedet helsenytt:
http://www.helsenytt.no/artikler/barnemishandling.htm
(lest 17.11.08)

- Definisjon av begrepet omsorgssvikt fra nettstedet til Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Omsorgssvikt
(lest 17.11.08)

- Barnevernsloven:

http://lovdata.no/all/tl-19920717-100-001.html
(lest 20.11.08)


-Torill Hanssen: Omsorgssvikt barn i sorg og krise, Forelesning ved HSH, avd Stord 11.09.07. (lest 05.12.08)

- Dagsrevyen i NRK sitt arkiv på deres nettsted:
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/76639
(sett 17.11.08)

4 kommentarer:

Thomas Larsen sa...

Omsorgsvikt er desverre et problem som oppstår i skolen. Det er trist men sant. jeg kan heller ikke forstå at foreldre vil gjøre noe slikt med barnet sitt. Om det er ignorering eller bruk av vold.

Bra at du får med deg at vi lærere må ta oss tid til å studere elevene for å oppdage slike tilfeller. Skape den tilliten som gjør at det er lettere å snakke med eleven dersom de har det vanskelig.

Eg savner litt at du snakker om hva vi som lærere kan gjøre dersom tilfeller av omsorgsvikt oppdages. Hadde håpet på at du ville skrive litt om det.

En annen ting eg la merke til var at du brukte wikipedia som referanse. Det kan være eg tar helt, skammelig feil, og det skjer jo lett som det er, men eg var under den oppfattning at Birgit ikke likte at vi henviste oss til wikipedia.

Cathrine Førland sa...

Hei Elisabeth=)

Du har skrevet et flott og strukturrert innlegg, med gode "pusterom". Flott at du har brukt bilder som passer inn i teksten, dette skaper liv i innlegget.

Godt oppsummert på hva ordet omsorgssvikt innebærer, og jeg ser at det omfatter ett veldig stort område! Jeg skrevt ett innlegg i bloggen min om incest, som jeg ser er bareett av punktene som kommer under kategorien omsorgssvikt.

Fint dikt som du hadde funnet på helsenytt sine sider. Der barnet forsatt er glad i far, for det om han slo med riset...

Jeg lærte mye nytt i ditt innlegg, og jeg tror det kan bli litt av en utfordring for oss som lærere å "ha øynenen i nakken" hele tiden. Da er observasjon og dokumentasjon et viktig moment!

Stå på videre!
Cathrine

Elisabeth sa...

Takk for god tilbakemelding Thomas og Cathrine:)
Til deg Thomas vil jeg bare si at jeg har både tatt med definisjon fra Evenshaug og Hallen(2007) og wikipedia pga. at jeg synes at wikipedia hadde en fin definisjon på hva omsorgssvikt er. Jeg har sett Birgit bruke wikipedia på definisjoner før i noen av hennes forelesninger.
Ellers så har jeg lagt ut litt mer om hva en lærer kan se etter og gjøre i en slik akk for god tilbakemelding fra dere begge:)

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

En liten kommentar til Thomas om bruk av Wikipedia. Har ingenting i mot at en benytter wikipedia som EN av kildene, men en bør når en skriver faglig relatert, også utnytte pensumbøker, selvvalgt litteratur og kvalitetssikrede nettsteder (= til å stole på) i en god mix...

Birgit :-)